Veelgestelde vragen
Hieronder hebben we een heel aantal vragen en tips geselecteerd. Wil je graag persoonlijk advies over je abonnement, wil je iets aanpassen of heb je een andere vraag? Dan kun je ons altijd even bellen op 0492 - 200 000 of mailen naar
Bestellen
Voor een abonnementswijziging of een aanpassing op het abonnement kunnen we je het beste telefonisch even helpen. Bel hiervoor naar 0492-200 000. Niet in de gelegenheid om te bellen? Stuur dan een mail naar
Heb jij al televisie, internet en telefonie diensten? En wil je overstappen naar Breedband Helmond? Lees dan snel verder, want wij helpen jou met de zorgeloze overstap.
Gratis installatie
Nadat de glasvezelkabel in de woning is aangelegd komt er een monteur op afspraak langs om de installatie in huis te verzorgen. De diensten worden volledig werkend opgeleverd zodat je direct en zonder problemen gebruik kan maken van onze diensten.
Meer informatie over de gratis basisinstallatie vind je hier.
Meenemen van huidig telefoonnummer
Als je ervoor kiest om gebruik te maken van telefonie dan wil je natuurlijk dat je telefoonnummer behouden blijft. Bij de aanmelding geef je op dat je het telefoonnummer (of nummers) mee wil nemen naar Breedband Helmond en wij regelen de rest. Zo eenvoudig is het.
Meenemen van e-mail adres
De meest gestelde vraag die wij krijgen gaat over het e-mailadres. Wat gebeurt er met mijn e-mail adres als ik overstap naar Breedband Helmond? Dat is enigszins afhankelijk van het e-mail adres wat je gebruikt.
Provider e-mail adres
Gebruik je een e-mail adres wat je van je huidige provider gekregen hebt (zoals @upcmail.nl, @ziggo.nl, @kpnmail.nl) dan zal deze komen te vervallen bij een overstap. Echter helpt Breedband Helmond hiermee. Vanaf het moment dat jij je aanmeldt bij ons krijg je een nieuw e-mailadres. Je hebt dan nog ongeveer 4-6 maanden om iedereen op de hoogte te brengen van de verandering. Het bestaande e-mailadres kan tot de aansluiting natuurlijk ook gewoon gebruikt worden. Onze medewerkers van de klantenservice leggen dit stap voor stap aan je uit.
Melding instellen in e-mail programma
Om het nog makkelijker te maken kun je in je mailprogramma instellen dat elk mailtje wat binnenkomt op het oude e-mailadres direct de melding krijgt dat het e-mailadres veranderd is. Zo weet iedereen direct dat ze het e-mailadres moeten aanpassen in hun adresboek. Vanwege de lange periode tussen aanmelding en aansluiting heb je meer dan voldoende tijd (4-6 maanden) om iedereen op de hoogte te brengen van de wijziging van het e-mailadres.
Algemeen e-mailadres
Gebruik je een algemeen e-mail adres zoals Gmail, Hotmail, Live of Outlook dan verandert er niets. Dit e-mailadres is niet gebonden aan de provider en blijft na de overstap precies zo functioneren als voorheen.
Opzeggen oude provider
Breedband Helmond kan het contract bij de oude provider opzeggen. Dit doen wij in samenwerking met de Overstapservice. Dankzij de Overstapservice zit je geen dag zonder diensten en betaal je nooit dubbel. Dat is nou service!
De providers die aangesloten zijn bij de Overstapservice zijn:
- Ziggo
- KPN
- Telfort
- XS4ALL
- NLEX
- Online
- Tele2
- T-Mobile Thuis
- YouFone
- Plinq
- Trined
- Speakup
- Zeelandnet
- Oxxio
- MTTM
- Netvisit
- Glasnet
Staat je provider hier niet bij? Dan dien je zelf het contract op te zeggen.
Let erop dat je zelf verantwoordelijk blijft voor een eventuele contractverplichting die je bij je huidige provider hebt.
Dit is zeer afhankelijk van de status van je adres. In het algemeen zijn er 3 statussen te onderscheiden. Nadat je de bestelling hebt geplaatst nemen wij contact met je op om de datum van aansluiting te plannen. Je kunt vanuit de basis uitgaan van onderstaand schema:
- Glasvezel in de woning - ± 10 werkdagen
- Glasvezel in de stoep voor de woning - ± 42 werkdagen
- Glasvezel moet nog aangelegd worden - afhankelijk van het adres kan dit binnen 42 dagen, maar soms kan het ook langer duren
Internet
Breedband Helmond biedt de mogelijkheid om al het internet verkeer rechtstreeks binnen te laten komen op je eigen router. Het glasvezelmodem wordt dan in “Bridge Mode” gezet. Deze modus schakelt het routergedeelte van het Breedband Helmond glasvezelmodem uit.
Breedband Helmond biedt, in tegenstelling tot onze eigen modems, geen ondersteuning aan extern aangeschafte routers. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste werking en garantie van de router.
Bridge modus activeren
Voor het activeren van de bridge mode zijn er een aantal wijzigingen noodzakelijk in onze systemen. Voor het activeren van de bridge modus bel je met de servicedesk op 0492 - 200 000, kies voor optie 2.
Onze servicedesk kan je bovendien een aantal tips geven waar je op moet letten als je eigen apparatuur gaat gebruiken.
Wil jij liever een eigen modem gebruiken in plaats van onze apparatuur dan heb je daar twee opties voor. De meest eenvoudige is om ons modem in bridge mode te zetten. Daarmee zetten we de internetdienst uit op ons modem en neemt je eigen router de regie over. Dit is de meest eenvoudige manier om een eigen router te gebruiken voor de internet dienst in plaats van onze router.
Een tweede optie is wat complexer, dit betreft de vrije modemkeuze. Je dient over voldoende technische kennis te beschikken om dit in te kunnen stellen. Wij leveren in dat geval de FTU (Fiber Termination Unit) passief op. Dat betekent dat de glasvezel niet belicht wordt en je vanaf daar je eigen apparatuur dient te gebruiken. Dit los je op door een router te kopen met ingebouwde SFP om direct op glas te koppelen of je zet een mediaconverter in.
Op deze pagina lees je wat er allemaal bij komt kijken en welke instellingen je nodig hebt.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je apparatuur
Aangezien wij de glasvezel passief opleveren hebben wij geen inzicht meer in de werking van de apparatuur. Wij kunnen niet bepalen of je eigen apparatuur geschikt is bijvoorbeeld. Daar dien je zelf goed onderzoek naar te doen. Wees jezelf er van bewust dat lang niet alle fabrikanten de software opties bieden die je nodig hebt om de apparatuur in te stellen voor vrije modemkeuze. Tevens dien je een keus te maken tussen een modem met SFP of dat je er een mediaconverter tussen gaat zetten.
Er zijn teveel merken en modellen op de markt om bij te houden. Daarom kiezen wij zelf onze leveranciers uit en kunnen we een bepaalde kwaliteit garanderen. Met vrije modemkeuze is dat voor ons niet mogelijk.
We verwijzen je graag naar de leverancier van de apparatuur voor verdere ondersteuning en vragen. Daar kunnen wij je helaas niet bij helpen.
Breedband Helmond is niet verantwoordelijk voor de aanschaf van apparatuur die niet geschikt is voor vrije modemkeuze.
Het is niet mogelijk om andere mediaboxen te gebruiken dan diegene die geleverd worden door Breedband Helmond, deze staan buiten de vrije modemkeuze. De ondersteuning op de mediabox beperkt zich tot de werking van het TV platform. Voor de (stabiele) verbinding ben je zelf verantwoordelijk.
Wij kunnen geen service bieden op de diensten
Tevens kunnen wij geen ondersteuning bieden bij het instellen en beheren van de apparatuur, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Op het moment dat wij de glasvezel passief opleveren dan zijn we niet meer in staat om service te verlenen op je verbinding. We hebben tenslotte geen zicht meer op de werking van de apparatuur.
Op het moment dat wij langs moeten komen om de verbinding te testen en het blijkt dat met onze apparatuur de verbinding wel werkt dan betaal je €39,00 voorrijkosten. Wij kunnen op afstand helaas niets voor je betekenen.
Benodigde instellingen
Hieronder vind je alle instellingen die je nodig hebt om de desbetreffende diensten in te stellen. Zorg ervoor dat je apparatuur aanschaft die hiervoor geschikt is.
Koppelen op glasvezel
Demarcatie: LC/APC connector
Let op!! Gebruik GEEN LC/PC connector, dit zorgt direct voor schade aan de glasvezel.
Koppelvlak: 1000BASE-BX-U
Golflengte: 1310 Nm TX / 1490 Nm RX
Dienst: Internet
Vlan: 1011 IP configuratie: DHCP
Dienst: IPTV (bridged)
Vlan: 1012 Dit lan moet gebridged worden naar een Vlan in het eigen lan. De mediaboxen moeten een untagged aansluiting krijgen in dat vlan.
Dienst: IPTV (routed)
(Nog) niet beschikbaar.
Dienst: Telefonie
Vlan: 1014 IP configuratie: DHCP
Verplichte dhcp opties: 121 (RFC3442)
De account gegevens voor telefonie zijn per klant verschillend en persoonlijk. Deze kunnen bij de klantenservice opgevraagd worden.
Let erop dat wij niet verantwoordelijk zijn voor misbruik van de SIP gegevens. Hou deze gegevens dus privé!
Benodigde passieve FTU
Wij adviseren om een daarvoor gemaakte passieve FTU te gebruiken om te kunnen koppelen op de glasvezel. Je kunt de passieve FTU bovenop je huidige FTU klikken.
Titanium of Element FTU
Heb je nog een Titanium of Element FTU dan adviseren wij een ombouwset te gebruiken. De kosten hiervan zijn € 59,00 exclusief eventueel benodigd monteursbezoek (kosten hiervan zijn €99). Een monteur van Glasvezel Helmond inschakelen is wel ons advies om schade aan de glasvezel te voorkomen.
Dit kun je doen door contact op te nemen met ons.
Fibertwist FTU
Indien je een Fibertwist FTU hebt hangen dan zijn de kosten € 29,00. Een monteursbezoek is hierbij niet nodig.
Je bent ook hierin vrij om eigen passieve FTU's in te zetten. Let er wel op dat elke schade aan de glasvezel kan worden verhaald op jou. Dat risico is een stuk minder met de ombouwkits die door Genexis geleverd worden.
Alle voor- en nadelen van vrije modemkeuze
Er zijn zowel voor- als nadelen aan de vrije modemkeuze. Hieronder lees je er meer over;
Voordelen
* Volledig vrij in het kiezen van de (geschikte) randapparatuur
* Bij een overstap verandert je apparatuur niet, je moet natuurlijk wel de instellingen weer veranderen.
* Je hebt de mogelijkheid om apparatuur naar wens te vervangen.
Nadelen
* Je dient zelf de juiste apparatuur uit te zoeken
* Je dient te koppelen op een passieve glasvezel, SFP in modem of mediaconverter is noodzakelijk
* Uitgebreide technische kennis nodig om alles in te stellen
* Geen ondersteuning en garantie vanuit Breedband Helmond
* Voorrijkosten worden gerekend bij service (indien verbinding blijkt te werken)
Neem contact met ons op als je vrije modemkeuze wil
Technisch dienen wij een kleine aanpassing te doen om vrije modemkeuze voor jou mogelijk te maken. Neem daarom vooraf even contact met ons op zodat we alles gereed kunnen zetten en het moment van overstap naar vrije modemkeuze samen kunnen afstemmen.
Let erop dat wij gemachtigd zijn je diensten (al dan niet tijdelijk) af te sluiten indien blijkt dat je eigen apparatuur voor verstoringen zorgt aan het netwerk of bij andere klanten. Als het gebruik van eigen apparatuur zorgt voor enige schade bij Breedband Helmond of Glasvezel Helmond dan kunnen wij de schade bij jou in rekening brengen.
Wil je graag weten hoeveel internetsnelheid je op dit moment binnen krijgt?
- Sluit dan je PC of laptop direct bekabeld aan op LAN poort 1 of LAN poort 2 van het modem zonder andere apparaten ertussen.
- Sluit op de PC of laptop je Anti-Virus en of Firewall programma's af.
- Ga naar de volgende website voor het uitvoeren van een speedtest.
Belangrijk:
- Zorg voor een correcte meting dat je PC of laptop beschikt over een Gigabit netwerkkaart.
- Bij het afnemen van een 1000mbps internetverbinding ben je afhankelijk van je eigen apparatuur. Denk aan netwerkkaart, switch, harddisk, processor enz. Op de hoogste snelheid kunnen wij géén garanties geven omdat je eigen apparatuur hier bepalend in is.
Telefonie
Voor slechts €1,00 per maand heb je al een extra telefoonnummer op jouw vaste telefoonlijn. Zo ben je op twee verschillende telefoonnummers bereikbaar via één telefoonlijn.
Heb je liever een extra telefoonlijn zodat je op beide nummers tegelijkertijd bereikbaar bent? Dan kun je beter kiezen voor een extra telefoonlijn voor €5,00 per maand.
Neem voor het bestellen van een extra telefoonnummer contact op met onze klantenservice via 0492 - 200 000.
Als je overstapt wil je er natuurlijk zeker van zijn dat je huidige vaste telefoonnummer behouden blijft. Breedband Helmond ontzorgt je hier volledig in. Bij de aanmelding kun je aangeven dat je het huidige nummer wilt behouden en wij zetten alles voor je in gang. Op de dag van aansluting zetten we het nummer automatisch over van je oude provider naar Breedband Helmond. Dat is nou service!
Let op!
Het is alleen mogelijk om netnummers beginnend met 0492 mee te nemen naar Breedband Helmond. Verhuis je van een andere gemeente naar Helmond dan is het niet mogelijk om je vaste telefoonnummer mee te nemen aangezien deze gebonden is aan de gemeente.
Je kunt gratis gebruik maken van de voicemail. Hieronder leest je hoe je de voicemail in kan schakelen.
Stap 1: Bel naar het nummer 1233. Kies voor optie 1 om voicemailberichten te beluisteren.
Stap 2: Kies voor optie 2 om je welkomstboodschap in te stellen.
Stap 3: Kies voor optie 3 om je instellingen te wijzigen:
- 1: Optie om voicemail in te schakelen wanneer je in gesprek bent
- 2: Optie om voicemail in te schakelen wanneer je het gesprek mist
- 3: Optie om voicemail in te schakelen wanneer de lijn niet bereikbaar is
- 4: Optie om voicemail direct in te schakelen voor alle inkomende oproepen. Kies voor optie 9 om alle menu opties te horen tijdens het beluisteren van voicemailberichten.
Als je even weg van huis bent is het fijn om je telefoon door te schakelen naar een ander nummer. Hieronder zie je hoe je de vaste telefoon kunt doorschakelen. Houd er rekening mee dat je het reguliere tarief (€0,11 per minuut) voor bellen betaalt als je de vaste telefoon doorschakeld.
Let op: doorschakelingen vallen niet binnen de Veel bellen vast en Veel bellen vast & mobiel bundels.
Hoe kan ik mijn telefoon doorschakelen?
Volg onderstaande stappen om telefoongesprekken door te schakelen.
Vervang <telefoonnummer> door het telefoonnummer wat u wilt gebruiken om door te schakelen.
Om alle gesprekken direct door te schakelen bel je het volgende nummer:
Inschakelen: *21*<telefoonnummer>#
Uitschakelen: #21#
Om alle gesprekken door te schakelen bij géén gehoor bel je het volgende nummer:
Inschakelen: *61*<telefoonnummer>#
Uitschakelen: #61#
Standaard gebeurt dit doorschakelen na 20 seconden; je kunt deze tijd als volgt wijzigen door te bellen naar het volgende nummer:
Inschakelen: *61**<telefoonnummer># Je dient dan een tijd tussen 5 en 60 seconden op te geven.
Uitschakelen: #61#
Om alle gesprekken door te schakelen wanneer de lijn in gespek is bel je het volgende nummer:
Inschakelen: *67*<telefoonnummer>#
Uitschakelen: #67#
Om alle gesprekken door te schakelen bij een verbindingsfout bel je het volgende nummer:
Inschakelen: *62*<telefoonnummer>#
Uitschakelen: #62#
Om de huidige status van alle doorschakelingen op te vragen bel je het volgende nummer: *002*
Om alle doorschakelingen te wissen bel je het volgende nummer: #002#
Wil je zien wie jou belt? Bij Breedband Helmond krijg je nummerweergave gratis! Zie je geen nummers op je vaste telefoon? Dan ondersteunt het toestel (hoogstwaarschijnlijk) geen nummerweergave.
Neem voor meer informatie contact op met onze servicedesk via 0492 - 200 000, kies voor optie 2.
Wil je voorkomen dat je gebeld kunt worden door 0900, 0906, 0909 of internationale nummers? Dan kunnen wij dat heel makkelijk voor je blokkeren. Neem contact op met onze servicedesk en ze blokkeren het direct voor je!
De servicedesk is bereikbaar via de mail
Verhuizen
Je verhuizing heb je heel snel geregeld bij Breedband Helmond. Stuur een mailtje naar
Houd er rekening mee dat een verhuizing 8 weken van te voren doorgegeven moet worden. Zodoende hebben wij voldoende tijd om alles gereed te zetten en een afspraak in te laten plannen door Glasvezel Helmond voor de aanleg van het glasvezel (indien nodig).
Als verhuizingen niet tijdig doorgegeven worden kunnen wij niet garanderen dat diensten op tijd overgezet kunnen worden.
De kosten van een verhuizing bedragen éénmalig €39,00.
Indien je gaat verhuizen naar een woning die niet in het verzorgingsgebied ligt van Breedband Helmond dan kunnen wij helaas onze diensten niet meer aan je leveren. Indien de looptijd van je contract al verlopen is geldt de wettelijke maand opzegtermijn.
Als de einddatum van het contract nog niet bereikt is vragen we je om een bewijs te leveren van de verhuizing, dit kan bijvoorbeeld een bewijs van inschrijving bij de gemeente zijn. In dit geval geldt ook een maand opzegtermijn, maar hoef jij je contract niet uit te dienen.
Indien je een contract wil (laten) overnemen dan is het nodig om het contractovername formulier door beide partijen in te laten vullen. Hieronder kun je het formulier downloaden en vind je de voorwaarden van een contractovername.
Het ingevulde formulier kan gemaild worden naar
Voorwaarden contractovername
- Door ondertekening van dit formulier gaat u akkoord met de contractovername zoals u deze op het formulier heeft aangegeven.
- Breedband Helmond B.V. behoudt zich het recht voor, zonder opgaaf van reden, het verzoek tot contractovername af te wijzen. Zowel Huidige als Nieuwe contractant zullen hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld worden.
- Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van Breedband Helmond B.V., van toepassing. Deze zijn toegevoegd aan dit contractovername formulier. Door ondertekening bevestigt u hiermee in te stemmen.
- Bij contractovername dient het gehele contract overgenomen te worden, inclusief eventuele openstaande posten en de terug te ontvangen borg bij beëindiging van het contract. Indien de Nieuwe contractant één of meerdere diensten niet wil overnemen, dan dienen deze eerste (met inachtneming Algemene Voorwaarden) door de Huidige contractant te worden beëindigd, alvorens een verzoek tot contractovername te doen.
- De contractovername is pas officieel zodra Breedband Helmond B.V. hiermee heeft ingestemd. Indien Breedband Helmond B.V. akkoord gaat met de contractovername zullen zowel Huidige als Nieuwe contractant hiervan een bevestiging ontvangen.
- Kosten voor een contractovername bedragen €39,00.